Búcsú Rigó Bélától
(1942-2017)
Rigó Béla (Tóth Gergő felvétele) |
Megrendülten tudatjuk a hírt: Rigó Béla költő, író, műfordító, szerkesztő, forgatókönyvíró,
életének 75. esztendejében hosszú betegség után május 9-én hajnalban elhunyt.
Mészáros Márton 2015-ben vele készített riportját itt olvashatják:
http://nepszava.hu/cikk/107643
Emlékét megőrizzük.
Valachi Anna nekrológja:
Búcsú Rigó Bélától
(1942–2017)
Soha
nem hittem volna, hogy nekem kell majd egyszer nekrológot írnom Rigó Béláról,
barátomról és mesteremről, akitől mindössze hat évnyi korkülönbség választott
el – a javára. De olyan különböző volt a sorsunk, hogy akár bölcs nagyapámnak
is tekinthetném őt, hiszen – tőle alapvetően különböző – életutam ismeretében bármilyen,
akár magánjellegű problémáim megítélésében bátran rábízhattam magam. És ez így
is történt, sok-sok évtizeden át.
Óriási termetű, erőteljes, mégis jámbor
természetű, fáradhatatlanul segítőkész, elpusztíthatatlannak tűnő ember volt.
Kivételes humorérzéke, jóindulata, univerzális műveltsége és egyedülálló
versmemóriája miatt mindenki imádta.
Sokan nem is tudták, hogy titkon ő
kezdeményezte a József Attila Társaság (JAT) létrehozását. Zseniális
előrelátóként 2002 őszén – már három évvel névadónk születésének századik
évfordulója előtt – javasolta a Társaság megalakítását, hogy ha eljön az idő, vezető
szerepet tölthessünk be a közelgő József Attila-emlékév országos programjának
megszervezésében. S így is lőn: a kormányszinten hivatalosan megalakult József
Attila Emlékbizottság – az ő, illetve akkor már a JAT javaslata alapján – központi
programként vette napirendjére 2005-ben a költő-centenáriumot, országos rendezvényekkel,
sokféle pályázattal és a legváltozatosabb kulturális programokkal. Az is neki
köszönhető, hogy – irodalmi kapcsolatait latba vetve, személyes közvetítésével –
az UNESCO világszerte József
Attila-emlékévnek nyilvánította 2005-öt, így nemcsak országszerte, hanem
nemzetközi méretekben is fontos kulturális rendezvények apropójának tekintették
a költő századik születésnapját. Haláláig aktívan részt vett a JAT új
vállalkozásában: a költő prózai műveinek új kiadásának előkészületeiben.
Most, hogy hosszadalmas szenvedéssel járó,
türelemmel viselt betegsége után már nincs közöttünk, nemcsak közéleti érdemeiről
szeretnék listát adni – inkább fölidézném vele kapcsolatos személyes élményeimet.
A nyolcvanas évek végén, a Könyvvilág című újság olvasószerkesztőjeként
találkoztam vele először. Havonta bejárt a szerkesztőségbe, lediktálni kolumnás
összefoglalóját a legújabb gyermekirodalmi termésről – és az ő (már-már
könyvtárnyi) műveiről is gyakran közöltünk recenziókat. Később több interjút is
készítettem vele a Népszava
munkatársaként, mint a tizenéveseknek szóló Kincskereső
című irodalmi lap főszerkesztőjével.
Szívügyének tartotta, hogy olvasásra és a
nívós irodalom élvezetére nevelje a legifjabb nemzedéket. Erre a nemes
misszióra tette föl az életét, s erre áldozta összes energiáját. Fiatal
költőket fedezett föl – Lackfi Jánostól Varró Daniig –, akik szívesen írtak a
gyerekeknek. Önkéntes rabszolga-munkát végzett egyszemélyes lapjánál, de utódot
nem sikerült kinevelnie. Amikor elfogyott az állami apanázs, megszűnt a Kincskereső – én pedig azt hittem, hogy
Béla összeroppan az évekig tartó szélmalomharc kudarca után. Mégsem így
történt.
A látszólagos vereséget követően vadonatúj
arcát ismertem meg. A jó tollú, lényeglátóan és szellemesen fogalmazó
irodalmárét, aki telibe találó költőportréival lenyűgöző olvasmányokat kínált valamennyi
korosztálybeli olvasóinak. A gyermekvers és a felnőtt költészet határai
mezsgyéjén egyensúlyozott egész életében. Nála pontosabban és bravúrosabban lehetetlenség
bevezetni egy József Attila-pályarajzot: „Petőfi
a legnagyobb nemzeti költőnk, és Ady a legnagyobb magyar költő. József Attila
csak a legnagyobb költő, aki valaha magyarul írt.”
Társaságunk tagjaként sokszor hallottuk őt
konferencia-előadóként, hozzászólóként, szenvedélyes vitapartnerként, s az évfordulós
megemlékezéseken ellenállhatatlan humorú költőként. Ha nem olvastam volna utolsó,
Írásjelbeszéd című verseskötetét,
melyben nem kevesebbre vállalkozott, mint költői életműve összefoglalására, azt
hittem volna, hogy nemcsak a legrégebben, hanem a legjobban ismerem a szerzőt.
Kiderült azonban, hogy ezúttal is tévedtem. Eszembe jutott Ignotus Pál
nekrológjának első sora, amelyet József Attiláról írt: „Barátom volt, nem ismertem.” Megbocsáthatatlan farkasvakságomat
Béla szemérmessége idézte elő, aki soha nem beszélt önmagáról, legfeljebb
viccmesélés közben ejtett el néhány szót a poén megértéséhez szükséges,
személyes élményeiről.
Pedig a verseiben „bujdosó” költő már régóta
ki akart lépni a takarásból, mert a mások álarcait leleplező szerepet túl
szűknek találta. Vágyott rá, hogy „látva lássák”, de nemcsak azért, hogy
„szeressék”, hanem hogy megélt sorsával is tanítson. Ezért találta ki a
magánügyi kommentárjaival lábjegyzetelt versek formai remeklésnek beillő
műfaját, amelyre életút-tükröző számvetéséhez volt szüksége. „Ezt az egész könyvet családregényként
szerettem volna megírni” – vallott új kötetéről élete hetvenharmadik
évében, amikor úgy érezte: muszáj végre megmutatnia, ki mindenki volt – és
lehetett volna, ha… De a sorsát vezérlő okokról sokáig nem tudott semmit.
Ő is elmondhatta magáról, amit Esterházy Péter így
fogalmazott meg Harmonia caelestis című regényében: „kutya nehéz úgy emlékezni, ha az
ember nem ösmeri az igazságot”. Márpedig neki évtizedeken
át fogalma sem volt arról, miért ütközött minduntalan láthatatlan sorompókba,
amikor a közéleti költő szerepére aspirált (de verseinek közlését letiltották),
vagy amikor – Katona Józsefről írt, könyv alakban is megjelent disszertációja
alapján – szeretett volna bekerülni a szegedi egyetemre, tanársegédnek, aki
költőként továbbra is szabadon koptathatja a töltőtollát, ha társadalmi
fonákságok ingerlik. Ám valamennyi törekvését elgáncsolták.
Hogy kik és miért, csak néhány éve tudta
meg, amikor a BM III/III. Csoportfőnökség működését föltáró
Szőnyei Tamás Titkos írás című (Noran, 2012) könyvében többször
is találkozott saját nevével. Kiderült, hogy a hatvanas években az
állambiztonsági szervek rajta keresztül figyeltették meg a szegedi egyetemisták
Égess! nevű irodalmi körét, melynek ő volt a közkedvelt vezéralakja.
Vele együtt költöztették be a kollégiumba a „Csaba” fedőnevű besúgót, aki
szorgalmasan jelentett róla. Szőnyei Tamás szerint ez az ügynök „Rigó
Bélának… – mint a legnépszerűbb és legvitatottabb szerzőnek – oldalakat
szentelt. Taglalta családi körülményeit, anyagi helyzetét, szellemes
társalgóként és titoktartásra képtelen, közlékeny emberként mutatta be, aki a
KISZ-munkában aktív ugyan, de egyes kormányintézkedéseket meglehetős kritikával
illet.”
Zseniális
ötlet volt az Írásjelbeszéd szerzőjétől,
hogy kötete verseit formai bravúrnak tetsző, kor-értelmező lábjegyzetekkel látta
el. Az olvasó így kettős tükörben szemlélhette a pártállamban boldogulni vágyó,
tehetséges művészjelölt hányattatásait, akit a hatalmi önkény megfosztott
attól, hogy – szubjektív késztetéseit követve – kibontakoztassa vitathatatlan költői
képességeit. Ő azonban kreatív és küzdőképes maradt, így – sokoldalúsága révén
– a számára kijelölt „kényszerpályán” is elhivatottként állta meg a helyét.
Azonban
hiába hallgattatták el benne az eredendő közéleti költőt, nehezen bírta a
szótlanságot. Hidakat keresett múlt és jelen, tér- és időbeli távolságok
között, hogy a gyermekirodalom művelése mellett visszataláljon egykori
önmagához és újrakezdje a mindennapi élet történéseire reagáló költészet
művelését. Így bukkant rá a klasszikus versformákat aktuális politikai
tartalommal párosító műfajra, melyet az évenként meghirdetett Aquincumi Költőversenyek dalnokai
töltenek meg élettel. Rigó Béla közügyekre
reagáló költészete 1999-től bontakozott ki újra, miután átadták neki első arany
babérkoszorúját, a különdíjat, s még a közönség szavazatát is elnyerte. Úgy
érezte, ekkor kapta vissza „költői jogosítványát”. Azóta is imádta a rögtönzési
versenyeket, s ő volt a legeredményesebb bajnok.
Még
nekrológköltészetéből sem hiányzott a társadalomkritika. A világkarriert befutó
Szomorú vasárnap-átiratában éppoly
aktuális hazai politikai helyzetjelentés rejlik, mint szóakrobatikus
mutatványaiban, posztmodern portréiban, három szótagos rímekből épített
haikuiban s kivált a Falkaindulók című ciklus
verseiben. József Attila Kanász-ának
rigói parafrázisában a jelenkori korrupt Magyarország haláltánc-nótája zeng,
sok szólamban. Csak két strófát idézek: „A
mi falkánk hagyományos. / Gyarapítja vagyonát most. / Hatökörből vasököl. /
Odasújt és örököl.” – „A mi falkánk töri orcád, / gyönyörű szép Agyarország. /
A tető már recseg, ég… / Sütögessük pecsenyénk!”
Szerette előzetesen kikérni barátai véleményét
egy-egy készülő verséről. Engem is számtalanszor felhívott telefonon, s miután
elhadarta új opuszát, szomjasan várta a reakciómat. Az idézett verset is így
hallottam tőle legelőször. De amikor arról volt szó, hogy vitatkozhat velem, a
könyvbemutatómat is úgy szervezte, hogy kérdezés helyett inkább polemizált.
2015. ápr. 11. -- Örkény Könyvesbolt. Valachi Anna kötetét Rigó Béla mutatta be |
Rigó Béla felnőtteknek szánt költészetét immár ideje
volna mindnyájunknak megismerni és valódi érdeme szerint értékelni.
Valachi Anna